Du har väl inte missat Tofta GIF - Klubbshop
Fotboll

Sv Fotbollförbundet - Uppdaterade riktlinjer fr.o.m 14 december
2020-12-12 08:35
Från och med den 14 december 2020 gäller nya nationella föreskrifter och allmänna råd beslutade av Folkhälsomyndigheten (FHM). Dessa ersätter tidigare lokala allmänna råd. Med anledning av detta har SvFF uppdaterat sina riktlinjer.

Med FHM:s nya föreskrifter som grund tillåter SvFF:s uppdaterade riktlinjer (från den 14 december) att personer födda 2004 eller tidigare kan genomföra viss träning. När det är möjligt bör träningen genomföras utomhus och i mindre grupper. För detaljerad beskrivning av råden, se fullständiga riktlinjer i bifogat dokument nedan.

Matcher, inklusive träningsmatcher, och tävlingar med spelare födda 2004 eller tidigare ska inte genomföras för närvarande.

Sedan tidigare gäller undantag för spelare som yrkesmässigt utövar fotboll – dessa spelare kan alltså delta i matcher och tävlingar.

Personer födda 2005 och senare får redan idag genomföra träning, förutsatt att råd för att förhindra smittspridning följs. Från och med den 14 december får spelare i denna åldersgrupp också spela enstaka matcher.

Ett lag bör inte genomföra mer än en match per vecka och lag bör bara möta lag från samma region. Seriespel, cuper och sammandrag ska undvikas och matcherna ska om möjligt spelas utomhus.

Publik

Regeringen har sedan tidigare beslutat att det som huvudregel är förbjudet att anordna allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än åtta deltagare. Förbudet gäller hela landet och tills vidare. Vidare har alla länsstyrelser beslutat att undantaget om att kunna ta emot upp till 300 sittande åskådare tills vidare inte ska gälla.

För fotbollens del gäller begränsningen publik; inte till exempel spelare, ledare och funktionärer. SvFF:s skarpa rekommendation är därför att tills vidare helt undanbe sig publik på de matcher som genomförs.

Förhållningssätt

Coronautbrottet innebär stora påfrestningar på vårt samhälle. Svensk fotboll har ett ansvar att bidra till att konsekvenserna blir så hanterbara som möjligt och att så få som möjligt drabbas. SvFF har därför tagit fram riktlinjer och rekommendationer till stöd för föreningar, distriktsförbund och andra berörda parter.

Vårt förhållningssätt i rådande läge är att anpassa vår verksamhet och vidta de åtgärder som situationen kräver. De beslut vi tar baserar vi på den information som finns tillgänglig, och på regeringens och ansvariga myndigheters direktiv. Samtidigt är vi medvetna om att situationen förändras hela tiden och att vi kan behöva ompröva ställningstaganden.

Behovet av att minimera risken för smittspridning får betydande påverkan på tävlingsverksamheten över hela landet. Hälsan kommer i alla lägen först – det har varit utgångspunkten både för de beslut som styrelsen fattat gällande SvFF:s tävlingar, och för de rekommendationer man har tagit fram till distriktsförbunden avseende distriktens tävlingar.

SvFF har tagit fram riktlinjer och rekommendationer som alla delar av fotbollsrörelsen bör förhålla sig till. Vi tror att dessa kan vara ett bra stöd som gör det enklare för föreningarna att ta hand om sin verksamhet och fatta beslut i en utmanande tid.

Alla måste dock vara införstådda med att läget kan skifta snabbt – nya beslut från myndigheter kan komma, situationen kan både förvärras och förbättras. Dessa rekommendationer och riktlinjer kan därför behöva uppdateras (i princip bör man utgå från att detta kommer att hända). Om så sker kommer SvFF meddela alla berörda på snabbast möjliga vis.

Riktlinjedokumentet nedan senast uppdaterat 11 december 14.00, och börjar gälla från och med måndag 14 december.

Matchplanering 7mot72023-04-04 09:46
Utomhusträning tillåts2021-01-16 12:52